6/4/09

ΑΝΟΙΚΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΚΕΡΑΜΙΚΗΣ

Λάβαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση από τον κ, Χρήστο Τσιμπουρλά, καλλιτέχνη, κεραμίστα-γλύπτη και δάσκαλο των παιδιών μας στις απογευματινές δραστηριότητες του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.
Η πρόταση αφορά τη συμμετοχή του σχολείου μας στο μαθητικό φεστιβάλ που διοργανώνει ο δήμος μας, με τη λήξη του σχολικού έτους και σας την παρουσιάζουμε με χαρά..
Η πρόταση έχει ως εξής:


Προτεινόμενη παραγωγή: Ανοιχτό εργαστήριο κεραμικής συνοδευόμενο με ζωντανή μουσική και ομάδα χορού.

Τίτλος παραγωγής: ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Φωτιά-Χώμα-Νερό-Αέρας


Η πλούσια μυθολογική κάλυψη της κεραμικής φανερώνει την σημασία της. Στην αρχαία Ελλάδα η θαυμαστή μυθοπλαστική ικανότητα των ανθρώπων δημιουργούσε ισάριθμους μύθους.
Από τους 12 ολύμπιους ηγέτες της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας, δύο, η Αθηνά και ο Διόνυσος, συνδέονται στον μεταφυσικό χώρο με την τόσο εξυπηρετική για τον άνθρωπο στερεοποίηση του πηλού.
Αλλά η κεραμική του ελληνικού κόσμου συνδέεται διπλά και με έναν άλλο μύθο (από τους σημαντικότερους της αρχαιότητας). Πρόκειται για τον μύθο του δωρεοδότη Προμηθέα που εκφράζει την πνευματική ανάταση του σκεπτόμενου ανθρώπου. Η δωρεά της εκπολιτιστικής φλόγας στάθηκε το πιο σημαντικό ερέθισμα για την υλική και πνευματική ανάπτυξη του ανθρώπου. Αποτελεί κορυφαίο ορόσημο του πολιτισμού.
Έχει ερμηνευτεί ότι ο Κέραμος υιός της Αριάδνης και του Διονύσου εκφράζει την γονιμότητα της γης όπως ο πατέρας του και τα αδέρφια του. Έτσι ο προστάτης Αττικός ήρωας Κέραμος επώνυμος του Αθηναϊκού Δήμου των Κεραμέων έδωσε παγκοσμίως μέχρι σήμερα το όνομα του στην τέχνη και την τεχνική μέσα από έναν μύθο.
Η γοητευτική αυτή συνάντηση Διονύσου και Αριάδνης την γέννηση του Κεράμου έχει εμπνεύσει αριστουργήματα λόγου, τέχνης και μουσικής. Η τραγωδία του Ευριπίδη "Βάκχες" το μελόδραμα του Στράους "Η Αριάδνη στην Νάξο" το ποίημα "Κάμινος" από τα ονομαζόμενα "παίγνεια" αποδίδονται στον Όμηρο όπως και τον ομηρικό ύμνο σχετικό με τους Κεραμίστες.
Έχοντας σαν γνώμονα τα παραπάνω και σαν ερέθισμα την ζωντανή σημερινή τέχνη της Κεραμικής σε διεθνές επίπεδο λόγω της τεχνολογίας της, σας προτείνω το κάτωθι project μουσικό, χορευτικό, εικαστικό ψήνοντας κεραμικά και ζωγραφίζοντας με την φωτιά.
Προτεινόμενη τεχνική ψησίματος είναι το "raku" μία από τις πλέον εντυπωσιακές μορφές ψησίματος που αψηφά όλους τους κλασικούς νόμους της κεραμικής.
Raku είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται στην Ιαπωνία για τα κεραμικά που φτιάχνονται για την τελετή του τσαγιού. Ξεκίνησαν στο Kyoto τον 16ο αιώνα και "raku" στα ιαπωνικά σημαίνει (ευτυχία - επιτυχία).


Διάρκεια μιάμιση ώρα περίπου
Συμμετοχή με ομάδα του 3ου Δημοτικού σχολείου στο τμήμα κεραμικής.
Μουσική κάλυψη και κίνηση μαζί με ομάδα χορού καθ' όλη την διάρκεια της διαδικασίας


Α. Προτεινόμενη μουσική. Μια σειρά συνθέσεων από ελληνική μουσική , Χατζηδάκης,
Θεοδωράκης, Τραγωδίες, Κλασική και Μοντέρνα (εμπνευσμένες από τη φωτιά, το νερό
και τον αέρα)
Β. Χορευτική ομάδα: Προτεινόμενη κίνηση από αρχαίες τραγωδίες, (εμπνευσμένη μίμηση
των κινήσεων της φωτιάς και της πλαστικότητας του πηλού μέσω του σώματος)
Γ. Η ομάδα Κεραμικής του 3ου δημοτικού κατά την διάρκεια του ψησίματος, με τα πόδια
θα ζυμώσει τον πηλό δείχνοντας τον τελετουργικό τρόπο (παραδοσιακά) της
προετοιμασίας του πηλού με την συμμετοχή μουσικών ακουσμάτων.
Δ. Η ομάδα Ζωγραφικής του 3ου δημοτικού θα ζωγραφίσει (σχεδιάσει) για την καλή
τύχη του ψησίματος. Ακολουθώντας ένα έθιμο των παραδοσιακών αγγειοπλαστών να
ζωγραφίζουν έξω από την επιφάνεια του καμινιού για την καλή επιτυχία του ψησίματος.
Οι ζωγραφιές των παιδιών θα κρεμιούνται σε ένα τεντωμένο σκοινί μεταφέροντας έτσι
μέσω του αέρα τα μηνύματα των παιδιών για την καλή τύχη του ψησίματος.
Ε. Μετά την τελετή του ζυμώματος με τα πόδια ο δάσκαλος της κεραμικής παίρνοντας ένα
κομμάτι πηλού θα φτιάξει ένα αγγείο στον τροχό.
ΣΤ. Προβολή μέσω προτζέκτορα σε οθόνη, video ιστορικά, για την ελληνική και διεθνή
κεραμική καθ’ όλη την διάρκεια του ψησίματος.
Ζ. Τελείωμα: Άνοιγμα του καμινιού (βράδυ πια), όπου τα πυρωμένα κεραμικά βγαίνουν
με μεταλλική τσιμπίδα και τοποθετούνται σε πριονίδι για την αναγωγή και την δημιουργία
εκείνη την στιγμή των χρωμάτων.
Η συγκεκριμένη παραγωγή προτείνεται για την τελετή λήξης του μαθητικού φεστιβάλ, όπου μέσα από την πολυμορφία πολλών εικαστικών εφαρμογών θα δώσει πολλαπλά μηνύματα όπως μόνο η τέχνη μπορεί.
Τελειώνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω την επιτροπή του μαθητικού φεστιβάλ, την αντιδήμαρχο παιδείας που με άκουσαν προσεκτικά και εύχομαι η πρόταση να τύχει θετικής εύνοιας.
Ελπίζω τελικά η πρόταση μου προς τον Δήμο Αγίας Παρασκευής και την ΔΗΠΕΑΠ εδώ και 3 χρόνια παρ’ ότι έχει ψηφιστεί ομόφωνα από το συμβούλιο της δημοτικής επιχείρησης, για την δημιουργία τμήματος Κεραμικής στα εργαστήρια τέχνης, να υλοποιηθεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου